Pistelyretriitti Toskanassa 21.5.-30.5.2017 / Stitching retreat in Tuscany

Teksti toistaiseksi vain suomeksi.
English version is a work in progress.

Primitive Hare (Isobel Argante) järjesti kolmannen pistelyretriitin Toskanassa. Olen jo edellisinä vuosina katsellut retriitin kuvia ja miettinyt, että olisipa ihana mennä sinne. Nyt päätettiin Katrin kanssa lähteä.

Retriitti järjestettiin Toskanassa Figline Valdarnon kylässä hotelli Villa Casagrandessa. Tänä vuonna retriitti oli Primitive Haren ja Susan Greening Davisin yhteinen.

Retriittiin pyydettiin ottamaan nimikyltti mukaan, joten tekaisin tällaisen kyltin. Tässä on osia Little House Needleworksin Family Samplerista.

Nimikyltti / Name Tag

Retriitin hintaan sisältyi yöpymiset upeassa hotellissa, aamupalat, kolme illallista juomineen, tervetuliaispaketti, Susanin kurssi ja retket Trasimeno-järvelle Isola Maggioreen, Firenzeen ja Pratoon.

Lisämaksusta oli vielä Susanin jatkokurssi Assisi-kirjonnasta ja retket Assisiin ja Citta di Castellossa sijaitsevaan Tela Umbra -museoon ja kangastehtaaseen. Kirjontakurssi kannatti ehdottomasti ottaa ja retket myös olivat tosi mahtavat, joten onneksi päätimme mennä niihin.

Meillä oli hotellissa kaunis, iso huone. Ainoa miinus oli, että meidän huoneessa ei toiminut Wi-Fi. Piti hoitaa nettiasiat mobiiliverkon kautta tai hotellin aulassa ja puutarhassa. Huoneemme oli hotellin vanhalla puolella ja siellä oli paksut kiviseinät ja Wi-Fi-yhteyttä ei saatu niiden läpi. Hotellissa oli ihana puutarha, kylpyläosasto ja meidän käytössä oli pistelyhuone koko retriitin ajan.

Huoneemme / Our room

Uima-allas / Swimming pool

Hotellin puutarhaa / Garden of the hotel

Primitive Haren ja Susan Greening Davisin kaupat olivat myös koko retriitin ajan käytettävissä…

Primitiven Haren kauppa / Primitive Hare's shop

Primitiven Haren kauppa / Primitive Hare’s shop

Susanin kauppa / Susan's shop

Susanin kauppa / Susan’s shop

Päivä 1. Saapumispäivä

Ensimmäisenä iltapäivänä aloitettiin pistelyt (otettiin omia töitä mukaan iso kasa) ja seitsemän aikaan meillä oli yhteinen illallinen hotellin ravintolassa. Saatiin tervetulopaketit ja tutustuttiin muuhun porukkaan (16 amerikkalaista, kaksi suomalaista ja puolitoista italialaista :))

Tervetulopaketit

Tervetulopaketti / Welcome Bag

Päivä 2. Pistelypäivä.

Susan piti meille oppitunnin Hemstitchingistä. Tehtiin pieni liina. Iltapäivällä oli jatkokurssi, jonka aikana aloitettiin tekemään tuolin käsinojalle tulevaa “systeemiä”. Osoittatui, että aamupäivällä tehty liina tulee siihen keskelle. Siihen voi laittaa esim. neuloja ja molempiin päihin tulee taskut, joissa voi säilöä jotain ristipistotavaraa esim. saksia, pistelytöitä jne. Pistelyn ohessa Susan luennoi Assisi-kirjonnasta ja muutenkin kirjonnan historiasta.

Pistelijöitä / Stitchers

Päivä 3. Retki Trasimeno-järvelle Isola Maggioreen ja pitsimuseoon.

Lähdettiin aamupalan jälkeen bussilla Trasimeno-järvelle. Puolen tunnin lauttamatkan jälkeen saavuttiin kauniille Isola Maggiore -saarelle. Saarella on pitsimuseo ja siellä ihasteltiin vanhoja irlantilaisia pitsejä ja kuunneltiin oppaan tarinointia. Pitsimuseon alakerrassa oli mahdollisuus ostaa koruja ja ulkona vanha pitsinvirkkaajatäti Anna virkkasi pitsiä. Häneltä oli mahdollisuus ostaa pitsiliinoja.

Isola Maggiore Pitsimuseo / Lace museum

Pitsimuseon jälkeen oli vapaata aikaa ja me lähdimme Katrin kanssa kipuamaan saaren huipulle ja sieltä sitten alas saaren toisella puolella olevalle Fransiscus Assisilaisen patsaalle ja ihastelemaan järvimaisemia.

Isola Maggiore

Illalla syötiin toinen yhteinen illallinen hotellissa ja sen jälkeen oli mahdollisuus jatkaa pistelyitä.

Päivä 4. Pistelypäivä.

Käveltiin vähän Figline Valdarnon kylällä ja käytiin katsomassa Arno-jokea. Joki oli aika kuivilla tähän aikaan vuodesta. Päivällä jatkettiin maanantaina aloitettua käsinojasysteemiä.

Alla kuvia Figline Valdarnosta.

Figline Valdarno

Päivä 5. Firenzen retki.

Lähdettiin aamupalan jälkeen bussilla Firenzeen. Päivän voi viettää ihan omatoimisesti tai sitten oppaan johdolla. Me kierreltiin Katrin kanssa kahdestaan Firenzessä. Käytiin Santa Maria Novellan kirkossa, käveltiin Ponte Vechiolle, käytiin Piazza Signorialla ja Duomon aukiolla. Sitten tavattiin muu porukka ja mentiin Accademiaan oppaan kanssa. Ihasteltiin Michelangelon veistoksia, erinäisiä tauluja ja vanhoja soittimia. Accademian jälkeen käytiin Ricamo & Cucito -käsityökaupassa. Siellä oli valtava valikoima vanhoja Mirabilian malleja ja paljon muitakin malleja. Ostettiin muutama malli ja lähdettiin Santa Maria Novellan asemalle ja sieltä sitten bussin kyydillä takaisin hotelliin.

Illalla oli neljän ruokalajin illallinen hotellissa.

Firenze

Päivä 6. Retki Assisiin.

Tämä retki ei kuulunut alkuperäiseen ohjelmaan, mutta onneksi järjestettiin! Assisi on aivan ihana paikka. Todella kaunis pieni kaupunki. Ensin mentiin Piccole Cose -kauppaan ihastelemaan käsintehtyjä Assisi-kirjontatuotteita. Pitsiliinoja, kirjanmerkkejä, pussukoita yms. Ostettiin kirjanmerkit ja liinat.

Le Piccole Cose

Assisi-kirjontaa / Assisi Embroidery

Sitten käveltiin Assisin kujilla ja käytiin San Fransicuksen basilikassa. Muuta ei sitten ehdittykään – Assisiin saisi kyllä varata ainakin kaksi päivää aikaa, jos sen haluaa kunnolla nähdä.

Assisi

Päivä 7. Retki Praton tekstiilimuseoon.

Lauantaina oli vähän lyhyempi retki. Käytiin Praton tekstiilimuseossa. Siellä sai esim. ihastella vanhoja kankaita, vaatteita ja käsitöihin liittyviä koneita. Museo oli tosi mukava nähtävyys! Oltiin hotellilla takaisin jo yhdeltä, joten loppupäivä oli aikaa pistellä. Meidän pistelyhuoneesta oli näkymä ravintolan sisäpihalle ja siellä vietettiin hääjuhlaa. Päästiin siis ihan lähietäisyydeltä kuokkimaan italialaisiin häihin.

Praton tekstiilimuseo / Textile Museum of Prato

Päivä 8. Pistelypäivä.

Muutama porukastamme lähti omatoimiselle retkelle Cinque Terreen. Nuo pikkukylät ovat kyllä olleet jo pitkään haaveissani, että haluaisin ne nähdä, mutta jätimme nyt väliin – joskus toiste sitten. Vietettiin koko päivä ristipistojen parissa. Tehtiin tervetuliaispaketissa olleeseen pussukkaan pistelyt. Bonnie oli tuonut koko porukalle tuliaisiksi pienen lasipurkin ja siihen sopivan Italia-pistelyn. Sen myös viimeistelimme. Kanteen saimme Susanilta magneetin, johon voi sitten vaikka kiinnittää neuloja. Aloitettiin myös Primitive Haren Toskana-pistelyä. Amerikkalaiset olivat sitä mieltä, että me olemme Katrin kanssa nopeimpia pistelijöitä, jotka he ovat tavanneet ja Bernadette sanoi, että hänellä on luja luottamus siihen, että saamme Toskana-pistelyn vielä valmiiksi reissun aikana. (Valitettavasti tuotimme pettymyksen emmekä saaneet :)).

Säilytyssysteemi / Arm Chair Cover

Säilytyssysteemi / Arm Chair Over

Yksityiskohta / Detail

Italia-purkki / Italy Glass jar

Projektipussukka / Project bag

Iltapäivällä olisi ollut mahdollisuus mennä viininmaistelukierrokselle ja tutustumaan hotellin historiaan. Vähän harmittaa, että jätettiin väliin. Jotenkin ei vain jaksanut. Mutta kierroksen aikana oli maisteltu viinejä, leikkeleitä, keksejä ja muita herkkuja, nähty paljon hotellin salaisia paikkoja ja kuultu historiasta. Ja kierros maksoi vain 5 euroa. No, ehkä ensi vuonna sitten…
Illalla käytiin yhdessä syömässä Strancapanessa (omakustanteisesti).

Päivä 9. Retki Citta di Castelloon ja Tela Umbraan

Tämä retki oli myös ylimääräinen. Mentiin kolmella tila-autolla Citta di Castelloon. Siellä on Tela Umbra -niminen kangastehdas ja museo. Kierrettiin ensin museossa ja sitten päästiin “laboratorioon”, jossa kudotaan kankaita. Täti esitteli pellavan kudontaa ja kiertelimme katselemassa kuteilla olevia kankaita. Alakerran kaupasta oli mahdollisuus ostaa hirmukalliita kankaita (ei ostettu), mutta myös pieniä jämäpaloja ja kauniita laventelipussukoita. Niitä vähän ostettiin.
Tela Umbran jälkeen oli aikaa kierrellä kauniissa Citta di Castellon kylässä.

Tela Umbra

Citta di Castello

Palattiin hotellille ja alettiin pakkaamaan. Illalla käytiin koko porukalla hotellin ravintolassa syömässä (omakustanteisesti) ja illallisen jälkeen jatkettiin pakkaamista. Saatiin kaikki tavarat mahtumaan matkalaukkuun, mutta koville se otti :D

Päivä 10. Kotiinpaluu

Syötiin aamiainen, luovutettiin huone ja jäätiin hotellin aulaan “wifittämään” ja odottelemaan taksia. Kotimatka oli Münchenin kautta Helsinkiin. Firenzen kone oli myöhässä, mutta onneksi meidän jatkolento oli myös Lufthansan. Lufthansa oli järjestänyt bussikuljetuksen suoraan Helsingin koneelle (tai lähtöportille) ja ehdittiin kuin ehdittiin koneeseen. Ja matkatavaratkin ehtivät…

Tässä ostokseni Primitive Harelta, Susanilta ja Assisista.

shoppings

Oli kyllä ihan huikean hieno matka. Ehkä jo ensi vuonna uusiksi…

This entry was posted in Cross stitches, Italia, Italy, Matkat, Ristipistot, Traveling. Bookmark the permalink.

2 Responses to Pistelyretriitti Toskanassa 21.5.-30.5.2017 / Stitching retreat in Tuscany

1. gloriosa says:

Voi miten ihana matka teillä. Varmasti saa tuollaisesta paljon inspiraatiota pistelemiseen. Ensi vuonna minäkin tulen mukaan ;)

2. Vickie says:

Wow! What a fantastic dream trip for you Sari. You came home with beautiful treasures.